Ysiluokka meni enemmän ja vähemmän valoisissa merkeissä. Olimme Hannen ja Leenan kanssa sopineet edellisen kevään riidat, joka kuulema oli vain ollut pelkkä väärinkäsitys. Uskoin Hannea kun hän selitti että Leena oli houkutellut ja osaksi pakottanut hänet mukaan ja että hän olisi halunnut tulla sopimaan.  Muutenkin Hanne on ja on ollut aina minun puolellani josta olen ikuisesti hänelle kiitollinen. Leena oli jotenkin aina se joka sai ihmiset puolelleen niin hyvässä kuin pahassakin.  Ysillä kuitenkin pieni porukkamme alkoi rakoilla, koska minulle oli selvää että lähden opiskelemaan itselleni ammattia ja Hanne ja Leena olivat menossa lukioon. 

Mietin lähes koko ylä-asteen ajan minne haluaisin opiskelemaan? Minua kiinnosti niin eläimet kuin ravintola alakin.  Ysin syksyllä löysin kuitenkin media-alan jonne päätin hakea. Juttelin Opon kanssa asiasta, mutta hän oli sitä mieltä että minun kannattaisi ennemmin hakea lähihoitajaksi tai liiketaloutta opiskelemaan. Kumpikaan ei minua kiinnostanut vaan pidin pääni hain ensimmäisenä media-alalle . Opo hyväksyi tämän pitkin hampain, mutta jaksoi koko ajan muistutella että edes pääsykokeisiin on todella hankala päästä.  Riemukseni pääsinkin pääsykokeisiin ja innoissani kerroin siitä koulussa. No Opo sanoi että on hienoa että pääsit sinne kokeisiin, mutta ei kannata pettyä jos et pääsekkään.  Kävin pääsykokeissa, mutta tunne oli koko ajan sellainen että enhän minä sinne pääse. Hakijoita oli reilut sata, mutta sisään otettiin vain 18.  Alkukesä meni jännittäessä, ja olin varma että en kouluun pääse.  Kun sitten valintapäivänä kirje kotiin tuli ja availin sitä, en edelleenkään uskonut mahdollisuuksiini. 

Suureksi ihmeekseni heti kirjeen alussa luki: " Onneksi olkoon, teidät on valittu opiskelemaan...".  luin kirjettä pidemmälle ja olin haljeta riemusta, sillä koko ajan kaikki olivat sanoneet että ei kannata pettyä jos (ja kun) et kouluun pääsekkään.  Mietin että vihdoin voi aloittaa täysin puhtaalta pöydältä ja mennä uuteen kouluun jossa toivottavasti ei ole yhtään entistä luokkalaista tai muutenkaan ketään joka tuntisi minua ennakkoon.